Centrul de cercetări economice este un hub academic și științific dedicat explorării, inovării și colaborării interdisciplinare.
Misiunea noastră este de a sprijini formarea studenților și cercetătorilor, promovând excelența, creativitatea și transferul de cunoștințe către societate.
Prin proiecte cu impact, utilizarea tehnologiilor moderne și parteneriate cu mediul economic și social ne dorim să contribuim la dezvoltarea cunoașterii și la generarea de soluții practice pentru provocările actuale.
Centrul nostru este activ în organizarea și participarea la evenimente academice și profesionale, menite să creeze punți între cercetare, educație și mediul de afaceri. Astfel, centrul rămâne permanent conectat la rețeaua globală de cunoaștere, integrând în activitatea proprie cele mai bune practici și soluții validate internațional.
Evenimente academice și științifice
- Conferința Inclusive and Sustainable Economic Growth - ISEG (https://iseg.unitbv.ro/)
Organizată din 2014 (prima ediție) de Facultatea de Științe economice și administrarea afacerilor a Universității Transilvania din Brașov în colaborare cu Institutul de Prognoză Economică al Academiei Române, conferința ISEG a devenit un forum dedicat dialogului academic și interdisciplinar privind dezvoltarea economică sustenabilă și incluzivă. Participanții au oportunitatea de a publica lucrările în reviste științifice precum: Romanian Journal of Economic Forecasting, Journal of Smart Economic Growth, Bulletin of the Transilvania University of Brasov, Working Papers of Institute for Economic Forecasting.
- Participarea online la conferințele ESOMAR (https://esomar.org/events/esomar-connect-romania-2025)
Prin accesul online la conferințele internaționale ESOMAR, oferit gratuit de către organizatori, centrul nostru se conectează la tendințele internaționale în cercetarea de piață și comportamentul consumatorului. ESOMAR este una dintre cele mai prestigioase organizații globale în domeniul cercetării de piață și a insight-urilor consumatorilor, reunind specialiști, cercetători și profesioniști din întreaga lume. Participarea oferită gratuit studenților și cercetătorilor noștri de către SORMA și ESOMAR oferă acestora oportunitatea de a descoperi metode inovative de analiză a datelor, studii de caz internaționale, tehnici emergente, dar și de a interacționa cu experți de top.
- Colocvii și mese rotunde cu experți din domeniul financiar, fiscal, de marketing, politicilor publice sau integrării europene.
- Școli de vară pentru doctoranzi și tineri cercetători, pe teme emergente
- Hackathoane economice – maratoane de idei pentru rezolvarea unor probleme economice actuale
Evenimente pentru mediul de afaceri
- Business & Research – întâlniri între cercetători și antreprenori pentru transfer de cunoștințe.
- Workshop-uri aplicate (analiza datelor, managementul riscului, eficiență financiară, marketing digital).
- Simulări de business – competiții pentru studenți și profesioniști pe baza unor scenarii economice reale.
Evenimente internaționale & colaborative
- Webinarii cu experți internaționali – invitați din rețele academice și profesionale globale sau programe europene de educație, formare și colaborare internațională.
Evenimente pentru comunitate & viitori studenți
- Întâlniri interactive cu elevi – discuții între elevi și profesori, studenți, absolvenți care împărtășesc experiențe reale din viața universitară.
- Workshop-uri demonstrative și concursuri – experimente practice și aplicații pe teme precum marketing digital, analiză financiară sau inteligență artificială în economie.
- Tururi ghidate – vizite la centrul de cercetare, pentru a explora infrastructura modernă (neuromarketing, realitate virtuală, stimulare senzorială).
- Evenimente de orientare în carieră – sesiuni dedicate descoperirii abilităților și oportunităților de dezvoltare profesională.
- Prelegeri publice („Marketingul pe înțelesul tuturor”) pentru comunitatea locală.
Domenii de cercetare
• Finanțe și analiza economico-financiară - Studii de creștere a rentabilității și de îmbunătățire a gestiunii economico-financiare a firmelor; Creșterea sustenabilă a valorii firmei; Eficiența cheltuielilor publice; Ciclicitatea politicii fiscale; Eficiența proiectelor de investiții publice; Creșterea eficienței activității firmelor.
• Contabilitate - Racordarea la standardele europene de contabilitate și performanța înregistrărilor contabile.
• Marketing și cercetări de marketing - Neuromarketing; Cercetări de marketing cantitative: colectare de date, analiză și interpretare a datelor primare; Cercetări de marketing calitative: focus-grupuri, brainstorming, interviuri în profunzime; programe de marketing; coordonarea de campanii promoționale pentru produse, servicii și idei.
• Statistică și econometrie - Dezvoltarea unor modele statistice și econometrice avansate aplicabile analizei fenomenelor economice.
• Management - Analiza mediului concurențial al afacerilor, micro și macro-analiza organizațiilor (SWOT și PEST), planuri de afaceri și planuri de fezabilitate, studierea oportunităților de afaceri (idei de business și inovații ce pot fi aduse pe piață).
• Informatică economică - Studierea tehnologiilor curente și emergente în știința computerelor în scopul aplicării acestora în domeniul economic, combinarea studiului aspectelor teoretice fundamentale cu abordarea practică necesară sferei economice.
• Integrare economică europeană și afaceri internaționale - Studii privind modul de implementare a politicilor economice europene, adoptarea monedei euro de către România și cooperarea economică și politică a României la nivel european și internațional.

Infrastructură
Infrastructura centrului de cercetări economice integrează tehnologii inovative de neuromarketing (eye-tracking, EEG, biometrie) și stimulare senzorială, oferind cadrul ideal pentru cercetări de profunzime asupra proceselor cognitive și emoționale ale consumatorilor.
Proiecte
Proiecte educaționale și de cercetare științifică
• EU Regional Development Policy (Jean Monnet Chair)
• Modelarea empirică și dezvoltarea experimentală a instrumentelor asociate tehnologiilor emergente din domeniul rețelelor sociale online
• Centrul de Excelență Jean Monnet Challenges and Prospects of European Integration in South-Eastern Europe
• AR Media
• Suport universitar pentru calitate, competitivitate și echitate studențească (SUCCES)
• Inițiativa pentru promovarea, modernizarea și dezvoltarea durabilă a industriei pietrei naturale de construcții în Balcanii de Vest (BKSTONE)
• Management inteligent al destinației pentru un turism durabil (DIMAST)
• Proiect Tranziție
• Platforma ASPECKT
• Antreprenoriat și Supply Chain Management
• The Challenges of the Europeanization Process in the New EU Post-Communist Countries
• Centrul de informare și documentare Jean Monnet
• Modul European Jean Monnet 2
• Knowledge Management (KMS)
• Jean Monnet Chair Ad Personam
• Modul Jean Monnet EU Economic Studies
• Dezvoltare, inovare și extindere a accesului la învățare în programe de master în administrarea afacerilor
Cercetări în sprijinul mediului antreprenorial local
• Studiu VISIONARY asupra comportamentului consumatorilor pe piețele agroalimentare din Brașov
• Studiu neuromarketing aplicat brandului Luado Chocolate
Produse cu potențial inovativ
Studii de neuromarketing
Echipa
Centrul reunește o echipă multidisciplinară formată din cadrele didactice, cercetătorii și doctoranzii Facultății de Științe economice și administrarea afacerilor. Îmbinăm experiența academică și expertiza științifică cu energia și creativitatea noilor generații, pentru a desfășura activități de cercetare riguroase și inovatoare.
