Proiecte

Proiecte CelTA

Construirea identității în discursul parlamentar românesc și european. O abordare pragma-retorică
PN-II-RU-TE-2014-4-0056
Proiect „Tinere echipe” finanțat de UEFISCDI
Perioada de derulare: 2015-2017
Director de proiect: Răzvan SĂFTOIU
Echipă: Mădălina MATEI, Stanca MĂDA, Adrian TOADER, Violeta RUS

Descriere : De peste douăzeci de ani, cercetători din diverse domenii - științe politice, istorie, sociologie și lingvistică - s-au implicat în analiza discursului parlamentar și au conferit subiectului o perspectivă interdisciplinară. Politologii au fost interesați în principal de structura, schimbările și evoluția Parlamentului ca instituție (Judge 1993, Copeland și Patterson 1997, Heidar și Koole 2000, Strøm et al. 2003) sau de analiza comparativă a diferitelor sisteme parlamentare (Searing 1994, Döring 1995, Olson și Norton 1996, Esaiasson și Heidar 2000, Ionescu 2006). Au fost abordate, de asemenea, caracteristicile lingvistice, discursive sau/și retorice ale discursului parlamentar: argumentația parlamentară deliberativă (Steiner et al. 2004, Andone 2012), modelele parlamentare întrebare-răspuns (Franklin și Norton 1993) sau aspecte legate de genul interlocutorilor (McDougall 1998, Shaw 2000, Gomard și Krogstad 2001, Christie 2002, Shaw 2013). În acest proiect, echipa a fost interesată în principal de continuarea tradiției lingvistice (van Dijk 2000, 2010, Fairclough 2000, 2005, Fairclough și Fairclough 2012, Ilie 2003, 2010, Chilton 2004), dar și de dezvoltarea unei perspective interdisciplinare asupra cercetării discursului parlamentar, prin intermediul unei analize pragma-retorice a discursului ca „formă de vorbire” (Goffman 1981).

Referința discursivă: Procesarea pronumelor și demonstrativelor
PN-III-P1-1.1-TE-2016-1241, PNCDI III
Proiect „Tinere echipe” finanțat de UEFISCDI
Perioada de derulare: 2018-2020
Director de proiect: Sofiana Lindemann
Echipa de proiect: Stanca Măda, Laura Sasu
Detalii proiect: https://refdisc.unitbv.ro

Descriere: Acest proiect investighează impactul grupurilor nominale definite asupra discursului. Mai precis, explorăm modul în care pronumele și demonstrativele structurează discursul în derulare din punctul de vedere al organizării referenților în discurs. Ne axăm pe date obținute din limbile germană și română. Vom elabora și derula două experimente de continuare a discursului. Pe baza datelor obținute, vom dezvolta modelul de management referențial introdus de Chiriacescu (2014) și Brocher, Chiriacescu, von Heusinger (2016).

Cauzalitatea implicită a verbelor în relație cu structura discursului
Proiect finanțat de Universitatea Transilvania din Brașov, Romania
Director de proiect: Sofiana Lindemann

Descriere: Acest proiect abordează un subiect de nișă în cadrul cercetării din România, aflat în stadiu incipient și în contextul științific internațional, investigând structura semantică a verbelor și a modului in care aceasta contribuie la receptarea discursului. Metoda de cercetare are deopotrivă un caracter empiric și teoretic.

O abordare integrativă a adjuncților propoziționali în discursul mediatic contemporan al limbilor romanice
PN-III-P1-1.1-PD-2019-0052
Proiect de cercetare postdoctorală finanțat de UEFISCDI
Perioada de derulare: 2020-2022
Director de proiect: Alice-Magdalena Bodoc
Echipa de proiect: Răzvan Săftoiu (mentor)
Detalii proiect: https://roamed.unitbv.ro/

Descriere: Proiectul ROAMED explorează trăsăturile sintactice și semantico-pragmatice ale structurilor sintactice complexe cu adjuncți propoziționali din română și compară aceste caracteristici cu cele din italiană, franceză și spaniolă, folosind un corpus de texte din media online. Investigarea se concentrează pe aspecte precum structura propozițiilor, conectorii, ordinea cuvintelor și aspectele informaționale. Inovația constă în colectarea unui corpus original, construirea unei baze de date exhaustive, și adoptarea unei perspective teoretice integrate care combină sintaxa modernă cu semantica și pragmatica. Această abordare comparativă subliniază atât similitudinile, cât și diferențele din limbile romanice, completând cercetările anterioare care au avut o orientare predominant descriptivă.

Responsabilité et entrepreneuriat social entre équité, appropriation et utilité - RESEAU
Director de proiect: Corina Silvia Micu
Perioadă de derulare: 2020-2022
Descriere :

Obiective propuse:

  • - Crearea unei rețele de sprijin pentru antreprenoriatul social;
  • - Consolidarea competențelor în domeniul antreprenoriatului social și al dezvoltării durabile ale cadrelor didactice și studenților universității; 
  • - Dezvoltarea de cursuri opționale și programe de formare în domeniul antreprenoriatului social;
  • - Dezvoltarea de instrumente de lucru digitale pentru domeniul antreprenoriatului social;
  • - Consolidarea parteneriatelor între universități și asociațiile care activează în domeniul antreprenoriatului social.

Activități:

  1. Elaborarea de materiale de prezentare a antreprenoriatului social pentru comunitatea academică (rezultat: document PDF în limba franceză: Les meilleurs pratiques de l'entrepreneuriat social).
  2. Crearea de instrumente digitale pentru utilizarea în domeniul antreprenoriatului social (rezultate: animații în limba română și franceză, videoclipuri privind activitățile de antreprenoriat social)
  3. Formare în domeniul antreprenoriatului social (rezultat: formare oferită de domnul Omar Bendjelloun, FINETIC, Franța, noiembrie 2021)
  4. Școala de vară privind antreprenoriatul social în comunitățile rurale (rezultat: Școala de vară privind antreprenoriatul social - vizită pe teren și masă rotundă - iulie 2021, Saschiz, Viscri )
  5. Hackaton pe teme de antreprenoriat social (ianuarie 2022, rezultat: videoclipuri despre activități de succes în domeniul antreprenoriatului social)

Evoluția culturii coreene între 1900 și 2010 din perspectiva unui român
AKS-2020-R47
Proiect cu finanțare din partea Academy of Korean Studies (Coreea de Sud)
Perioada de derulare: februarie 2020 – decembrie 2021
Director de proiect: Elena Buja
Echipa de proiect: Jinhee Kim (National Andong University, Coreea de Sud)

Descriere : Obiectivul principal al proiectului a fost acela de a identifica  schimbările survenite în societatea coreeană în ultimii 150 de ani. În acest scop am folosit trei metode de obținere a datelor: 1) parcurgerea a unui număr considerabil de romane scrise de autori coreeni a căror acțiune acoperă această perioadă; 2) un chestionar administrat online și 3) informații obținute pe baza unor interviuri cu respondenți coreeni. Accentul s-a pus pe elemente culturale, precum „atitudini, ierarhii sociale, roluri sociale și convingeri” (Samovar și Porter 2003:8).  Rezultatele cercetării indică schimbări în majoritatea domeniilor investigate.

Predictabilitate în rezoluția referențială
PN-III-P4-ID-PCE-2020-0731
Proiect de cercetare exploratorie finanțat de UEFISCDI 
Perioada de derulare: 2021-2023
Director de proiect: Sofiana Lindemann
Echipa de proiect: Mădălina Matei, Sonia Țîru, Vlăduț Minea, Marta Corcotoi
Detalii proiect: https://refproc.unitbv.ro/

Descriere : Obiectivul principal vizează investigarea impactului structurii semantice a verbelor asupra discursului. Mai precis, vom analiza modul în care verbe cu o structură cauzală implicită constrâng probabilitatea de reluare anaforică și de pronominalizare a unui referent în discurs. Vom analiza efectul acestor verbe asupra relațiilor de coerență în cadrul discursului. În acest sens, vom analiza și efectul acestor verbe asupra relațiilor de coerenta din cadrul discursului. Ne vom axa pe date din limba română, pe care le vom compara ulterior cu rezultate din alte limbi.

Instruirea bazată pe „gamification” în predarea limbii române ca limbă străină
PN-III-P1-1.1-TE-2019-0259
Proiect „Tinere echipe” finanțat de UEFISCDI
Perioada de derulare: 2021-2023
Director de proiect: Andreea Nechifor
Echipa de proiect: Răzvan Săftoiu, Georgiana Burbea, Ionuț Căpeneață
Detalii proiect: https://giro.unitbv.ro/

Descriere: Obiectivul principal al proiectului îl reprezintă introducerea la orele de limba română ca limbă străină a conceptului de „gamification”. Inovativ și original este nu doar faptul că subiectul în sine este modern și neabordat oficial, până în prezent, în România, din punctul de vedere al didacticii predării limbilor străine, ci și acela că ar putea să aibă un impact internațional major în ceea ce privește predarea limbii române ca limbă străină cu ajutorul lui. Toți membrii echipei au o experiență vastă în predarea limbii române ca limbă străină și credința că „gamification” poate să fie cea mai bună metodă modernă de predare care să reușească să polarizeze și să unească candidați la învățarea unei limbi străine de culturi, religii, sisteme de educație și medii sociale extrem de diferite. Când comunicarea la oră este împiedicată de diverse subiecte sau cuvinte tabu, când stilurile de raportare la învățare sunt extrem de variate, când motivația scade, mai ales în ceea ce privește învățarea limbii române ca limbă străină, întrucât ea se numără printre limbile dificil de învățat, „gamification” poate reprezenta un răspuns real.

LanGuide
Coordonator pentru Universitatea Transilvania: Cristina Dimulescu
Perioada de derulare: 2019-2022
Echipă: Cristina Dimulescu, Andreea Nechifor

Descriere: Proiectul "LanGuide" a dezvoltat un instrument digital de învățare a limbilor străine, concentrându-se pe educația internaționalizată și pe parcursuri flexibile de învățare. Acesta a implicat șase universități europene specializate în achiziția de limbi străine și dezvoltarea de software. Proiectul a creat o metodologie universală pentru achiziția limbajului pentru obiective specifice (LSP), implementată cu ajutorul unei aplicații software. Acest instrument, destinat studenților, profesorilor și personalului administrativ, oferă resurse în limba engleză și limbile partenerilor de proiect, acoperind diferite niveluri de dificultate și domenii LSP. Impactul proiectului este dat de utilizarea sa la scară largă, materialele, software-ul, aplicația și monografia accesibile gratuit, pe site-ul web.

TeachME – The Art and Science of Teaching Host Country Language
Proiect Erasmus+
Perioada de derulare: 2022-2024
Coordonator pentru Universitatea Transilvania: Răzvan SĂFTOIU
Echipă: Georgiana BURBEA, Stanca MĂDA, Andreea NECHIFOR, Violeta RUS

Descriere: Proiectul propune un model inovator de învățare, bazat pe neurodidactică, menit să îi ajute pe studenții care învață limbile țării-gazdă în 5 țări europene. Punând accentul pe imersiunea în limbă, cultură și civilizație, proiectul promovează competența gramaticală, de vocabular și comunicare în viața reală. Scopul proiectului este dublu: să atragă mai mulți studenți internaționali către limbile europene mai puțin cunoscute și să cultive un cadru solid pentru predarea-învățarea limbilor străine în universitățile partenere. Această inițiativă își propune să îmbunătățească colaborarea transnațională, să revitalizeze sistemele educaționale și să faciliteze schimburile între decidenți, educatori și toți cei interesați, încurajând studenții să-și integreze abilitățile lingvistice în experiențele lor de viață.